Topondernemers zijn hot in België. Ze schitteren in diverse televisieprogramma's, komen uitgebreid aan het woord in kranten en tijdschriften, en worden door start-up ondernemers aanbeden als waren het rockgoden. Maar vaak laten deze vertrouwde sterren aan het ondernemersfirmament ons niet zo makkelijk toe in hun persoonlijke leefwereld, hebben we geen flauw benul van wat ze in hun vrije tijd doen, wat hun favoriete boek is en aan welke hobby ze graag geld spenderen. Je komt het allemaal te weten in onze nieuwe wekelijkse rubriek ‘vijf op een rij’. Deze week: Marnik D'Hoore, founding CEO van Bloovi en van jobmarketing/employer branding-platform Bloovi Careers.

Hoe kan je naast je drukke ondernemersbestaan het best ontspannen?

“Ik ben iemand die graag variatie heeft binnen zijn werk en zoek dat ook op in mijn privéleven. Ik sport enorm graag, ga graag dineren met vrienden of nodig ze uit bij ons thuis. Ook van film kan ik genieten. Soms in de cinema, soms languit in de zetel thuis. En feestjes uiteraard, tegen een goed feestje zeg ik geen neen.

“Verder ben ik intussen al bijna twee jaar bezig met artwork te maken. Op mijn iPad Pro kan ik mij via het tekenprogramma Procreate creatief uitleven. Zowel thuis als op kantoor hangen er ondertussen werken die ik op die manier heb gemaakt.”

Waaraan geef je graag geld uit?

“Dat is een vreemde kronkel bij mij. Soms kan ik heel spaarzaam zijn op de praktische alledaagse dingen maar voor de beauty things of life kan ik mij soms laten gaan. Dat kan dan zowel kledij, interieur of reizen zijn. Of als ik een feestje organiseer, wil ik dat het in orde is en zal ik minder snel naar de rekening kijken. Ook de aanschaf van mijn Tesla kostte een aardige duit, maar die heb ik gekocht omwille van mijn geloof in de toekomst van en filosofie achter het merk.”

“Anderzijds, het moet ook niet té gek worden. Ik probeer altijd evenwicht te houden, ook op de privé balans. Dus soms zeg ik neen of stel ik zaken uit tot later als er een periode van grotere uitgaven zijn geweest. Ook al wil ik iets enorm graag.”

Welk recent boek kan je iedereen aanraden? Waarom?

“Ik lees vooral zakelijke boeken of boeken waar ik mezelf als persoon mee kan ontwikkelen. Ik lees nooit boeken uit ontspanning. Ik moet nieuwe inzichten kunnen verwerven, en geïnspireerd raken door wat ik lees. En dat ik er ideaal gezien iets mee kan. Binnen mijn werk of als persoon. De twee boeken die ik enorm kan aanraden, zijn: De kracht van echte mannen van David Deida en Measure what matters van John Doerr. 

“In 'De kracht van echte mannen' verneem je over hoe je als mens in je eigen kracht kan leven, over omgang met mannelijke en vrouwelijke energie, omgang met vrouwen en jezelf als persoon in het algemeen. Het heeft een licht spiritueel kantje maar weegt niet té zwaar door. Zo heb ik het graag.”

“Het tweede boek gaat over OKR’s (objectives and key results; nvdr). Ik ben mega fan van OKR’s. Het maakt targets binnen een bedrijf heel helder. Het principe is heel eenvoudig, maar de implementatie is toch wat trial and error. Een echte aanrader voor ondernemers en leidinggevenden die hun team op een gealigneerde manier willen laten functioneren.”

Wie tip jij als een beloftevolle start-up waar we de komende jaren nog veel zullen van horen?

“Dat zijn er natuurlijk veel. Maar Daltix is daar zeker een van. Jonas, de founder, is een slimme kerel die van aanpakken weet. Zij verzamelen real time data rond pricing voor de retailsector.”

“Verder ben ik ook benieuwd naar hoe het verhaal van Leslie Cottenjé en Hello Customer zich verder gaat ontwikkelen na hun succesvolle kapitaalronde.”

“En wie het ook goed doet, is Yondr, een virtual reality-agency uit Beveren dat een trage groei heeft gekend - wat logisch is want de VR-technologie op zich groeit ook vrij traag - maar die mijns inziens de juiste stappen aan het zetten is.”

Op welke realisatie ben je zelf het meest trots?

“Dat is een moeilijke. Ik ben niet snel tevreden met mezelf en wat ik realiseer. Ik ben heel ongeduldig en het gaat altijd te traag naar mijn goesting. Waar ik wel enorm trots op ben, is op het feit dat ik destijds met bSeen een team van 25 mensen heb uitgebouwd, we nadien zijn gefusioneerd met Netlash, wat resulteerde in de geboorte van Wijs, en ik vervolgens mijn aandelen heb kunnen verkopen. Een parcours dat ik 12 jaar lang aflegde en waar ik met heel veel voldoening op terugkijk.”

Op mijn tweede realisatie, Bloovi, ben ik eveneens heel fier. We zijn in de laatste zes jaar een sterk merk geworden, hebben een groot bereik met onze unieke, kwalitatieve content die we dagelijks brengen. Uit Bloovi zijn ondertussen ook meerdere bedrijfjes ontstaan. Zoals Bloovi Me - verkocht in 2018 - en veel recenter ons jobmarketing/employer branding-platform Bloovi Careers. Momenteel ben ik een toekomstplan aan het uitwerken om zo een klein ecosysteem rond het Bloovi merk te bouwen.”

Lees meer